Помощ! Не знам откъде да тръгна

  • 4 234
  • 48
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 1 588
Здравейте! Пише ви едно 22 годишно момиче, набутано в голяма имота неразбория и не знам откъде да започна, защото съм сама в това начинание. Ще се опитам да го обясня максимално разбираемо за вас и моля за съвет.

Такаа, баща ми почина още през 2004та година и остави на мен и майка ми наследство от заветните 17квадрата, една стая, част от имот в идеалния център София. Там живееше баба ми, но след години и тя почина, както и да е. В момента тази част на София усилено се застроява и наистина в близкото бъдеще очакваме някой да дойде да застрои и тази завета постройка, която се оказа, че е част от още 4 къщи и общата им площ е около 300 квадрата (от които ние двете имаме 17). Майка ми се води вдовица, няма развод с баща ми, съответно по моята логика делим тия 17квадрата на две. Въпросът е, че нямаме абсолютно никакъв документ, който да доказва това наследство (дори искахме нейната половина да я прехвърлим на мен), освен Удостоверение за наследници от 2004та година, което пък се оказа, че е валидно 6 месеца след издаването му. Нямаме нито акт 16, нито скица, нито валидно въпросното удостоверение, абсолютно, абсолютно никакъв документ. Майка ми живее от много години в чужбина и би било трудно дори да ми изкара пълномощно. Но да кажем, че някакси извадим пълномощно. Кое е първото нещо по цялата редица, което трябва да се извади копие и къде....

Дано го обясних така че да ме разберете и някой да може да даде съвет.

# 1
  • Мнения: 384
Обърнете се към адвокат, след като имате владно Удостоверение за наследници и пълномощно от майка ви.

# 2
  • София
  • Мнения: 1 588
За какви ми е адвокат? Аз просто питам по какъв ред и къде трябва да търся нужните документи.

# 3
  • Мнения: 20 005
Ами, именно затова ви е адвокат. За да ви посъветва какво да търсите и къде, как да си потърсите законно правото. Наивно е да смятате, че има едни и същи рецепти за всеки имот. Според спецификите на вашия ще получите и конкретни съвети. Иначе всички щяхме да пишем в интернет "помощ имот" и да си решаваме казусите.

# 4
  • София
  • Мнения: 650
Аз не съм от най- компетентните, от обща култура ще отговоря, дано да се включи някой по-професионално. За да притежаваш нещо е необходимо да имаш нотариален акт. За да е бил баща Ви собственик, той трябва да е имал документ за собственост на тази ваша една част от съсобствения имот (нотариален акт). Трябва да знаете номера на нотариалния акт, за да ви се извади дубликат, ако нямате никакъв документ. Адвокати и нотариуси могат да търсят и по ЕГН в базата данни на нотариалната камера или на агенцията по вписванията. Като изнамерите документа за собственост, заедно с удостоверението за наследници и пълномощно от майка ви, отивате при нотариус, за да ви направи констативен нотариален акт на ваше име. Ако нищо не можете да откриете, можете евентуално да попитате нотариус каква е процедурата за издаване на констативен нотариален акт по давност на владение.

# 5
  • Мнения: 12 848
Баба ви на какво основание е живяла в тази стая - била е наследничка на собственика? Знае ли се кой е собственик и сред неговите наследници фигурира ли баба ви?
При делба, и при семейна имуществена общност, майка ви трябва да вземе 1/2, плюс 1/2 от остатъка, тоест 3/4, след като само двете сте наследнички на баща ви.

Последна редакция: чт, 27 фев 2020, 18:27 от Uncommon

# 6
  • София
  • Мнения: 7 997
Наемете си адвокат, който да проучи как и на какво основание е тази собственост върху тези 17 квадрата. След като нямате никакви документи, трябва да се ходи в Агенция по вписванията (Имотния регистър), да се прави справка по физическо лице, да се вадят копия на документи - нещо, с което сама няма да се оправите. Може да е придобито и на база договор с общината, накратко трябва да се проучи тези 17 квадрата част от какво са, как и кога са придобити (в брак или друго) и т.н.
Като за начало изкарайте удостоверение за наследници.

# 7
  • София
  • Мнения: 1 588
Баба ми беше собственик. То е цял етаж от къща, от старите от едно време. Баща ми и неговата сестра са преки наследници на този етаж. Всеки си има по една половина. Едната половина я наследява сестрата на баща ми, а другата ние с майка ми (в момента стаята се отдава под наем дори). За съжаление баща ми почина преди баба ми, но аз съм негов наследник. Миналата година лятото бях решила да отида до общината да попитам откъде да си извадя документите, там една любезна жена каза да отида в Агенцията по вписванията.

# 8
  • Всеки ден трябва да се инжектираме с малко фантазия, за да не умрем от реалност: Рей Бредбъри
  • Мнения: 4 327
Чакай малко ... Наследство се дава след смърт ... Баща ти е починал ПРЕДИ баба ти, която е собственик на етажа. Имота НЕ Е придобит като СО от майка ти и баща ти, защото си е бил на бабата, а не е и наследен от баща ти, защото баба ти е била жива при смъртта му... Майка ти, си мисля, че няма никакви права върху въпросния етаж, защото баща ти не е наследник след като е починал преди баба ти. Ти имаш права, като наследник на баба си, но не знам как се деляха дяловете...
Наистина ти е нужна консултация с адвокат, но на него му обясни ВСИЧКО, а не по-малко информация като тук, за да може да ти даде адекватен съвет ...

# 9
  • София
  • Мнения: 7 997
Бабата се наследява от двете си деца. В случая едното дете се заменя от неговите наследници (авторката и съпругата му). Въпросът е има ли дядо в цялата ситуация, защото ако има, той също наследява бабата.
Също така е важно дали бабата е получила къщата в наследство и ако да, то да не се окаже, че има още някой наследник по веригата. Ако я е придобила, дали е по време на брак, дядото жив ли е и т.н.
Като цяло няма какво да правим разсъждения по картинка, авторката да се консултира с адвокат, на когото да разкаже каквото знае и да покаже удостоверението за наследници и той вече ще я посъветва какво да предприеме.

# 10
  • София
  • Мнения: 1 588
Много благодаря на всички ви. Доколкото знам "дядо" няма от много, много години. Дори не съм го и познавала.

# 11
  • София
  • Мнения: 1 425
От моя опит и тичане по институции преди няколко години, първото, което трябва да направите, е  да проверите какво е записано в имотния регистър за вас с майка ви и има ли ви като съсобственици на този имот. Това се прави в Агенция по вписванията, работното време за справки е от 9 до 14 ч. Отивате, искате устна справка по персонална партида за вас и за майка ви. Устни справки се дават по заявление на всеки, който поиска, при посочване на точни данни за трите имена и ЕГН на собственика и платена квитанция за държавна такса - доколкото помня, беше 2 лв. на справка. Може и по електронен път да направите въпросните справки, ако се регистрирате на сайта на имотния регистър https://www.icadastre.bg/ и заредите няколко лева в сметката си там, защото и уеб-справките са платени (примерно, справката за физическо лице беше левче). По спомени, процесът на регистрация на портала им беше супер муден и досаден, дано да са го оправили, но като се регистрирате и  въведете например името и ЕГН-то на майка ви, ще ви извади справка за всички имоти по нейната персонална партида, с информация за номерата на нотариалните актове с всичките им томове и страници, както и за идентификатора на всеки имот, и имотния му партиден номер.
Ако по персоналната ви партида присъства въпросният имот, вземате всички данни за номера, тома, страницата и т.н. на нотариалния акт и подавате пак в Агенция по вписванията заявление за издаване на заверен препис от нотариален акт. Незаверен препис може да получи всеки, заверен се издава само на собственици.

Удостоверението за наследници се вади от който и да е от наследниците - веднъж извадено, то важи за всички останали. След като имате такова и ви има записани в него, значи някой го е вадил тогава, за да влезе във владение на наследството.  Ако няма промяна в посочените в старото удостоверение живи наследници (тоест, никой от тях не е починал междувременно от времето на издаването му досега), то може да бъде заверено в издалата го община, че отговаря на актуалното състояние на нещата.

# 12
  • Мнения: 1 047
Как са ви отношенията с леля ви. Ако да добри, търсете документи заедно. Тя може да е взела оригиналния нотариален акт.  В крайна сметка не  би могло да продадете нищо от етажа, защото сте вероятно идеални съсобственици. Плащате ли данъци в общината. Там също има документи по данъчната партида. Потърсете в документите на покойната ви баба. В агенция по вписванията има сделките след 1990 г. Извадете си ново удостоверение за наследници не на баща ви, а на баба ви, ако тя е собственик на имота.
Не съм сигурна, че майка ви е наследник, защото тя не е кръвна роднина на баба ви. Нека по компетентни от мен кажат. Успех.

Последна редакция: пт, 28 фев 2020, 07:55 от Dimana12

# 13
  • Мнения: 960
Ситуацията е много оплетена и определено имате нужда от консултация с адвокат. Аз самата имах проблеми преди няколко години с един земеделски имот, чиято ситуация беше в пъти по-оплетена от текущата. Тръгнах сама по институциите, откъдето ме препраща  помежду си, давах пари за някакви документи, които после се оказваха безмислени и прочее. Почти бях изгубила надежда, когато познат ме посъветва да се обърна към адвокат. Проучвах много сериозно, докато накрая отидох на консултация при този https://rastashki.com/ И повярвай ми, нещата се случиха бързо, лесно и без да губя допълнително време. Да, платих си каквото трябва, но успях да извоювам своето. Тъй че послушай съветите по-горе и се обърни към адвокат. Потърси мнения в интернет за добър адвокат по недвижимо имущество и отиди на консултация поне. Ако не ти се занимава да търсиш, обърни се към този, който ми помогна на мен.
Надявам се всичко да приключи успешно и горе главата Simple Smile

# 14
  • Мнения: 2 468
Какви са тези нефункционални семейства, в които даже не се знае колко членове има - как иначе да си обясня това "доколкото знам, няма дядо от много години"...
То ако сте очаквали наследство от баба си, да бяхте поддържали добри отношения с нея докато е била жива. Тя вероятно щеше да ви каже къде си пази нотариалния акт, на кого планира да си остави имотите като си отиде, и т.н.
Може и да го е оставила на някого срещу гледане, ако не сте я гледали вие.

# 15
  • Мнения: 1 622
Трябва ви адвокат, абсолютно наивно е това, което правите в случая, защото и да ви се обясни къде да отидете и какво да направите, накрая картинката може да е съвсем друга.
Ако нямате документ за собственост, но подозирате, че баба ви или дядо ви са собственици, защото до определен момент не е имало съпружеска имуществена общност, т.е. когато хората са в брак, като закупят нещо, то автоматично да е на двамата (има и изключения, но това е друга тема), тогава отивате в Агенция по вписвания, Имотен регистър и  пускате справка по ЕГН на баба ви и по ЕГН на дядо ви.
Ако питате откъде да вземете ЕГН на дядо ви-в общината по постоянен адрес на баба ви има лични картони, поискайте да ви дадат копие, там ще видите за кого е била омъжена, от коя година и т.н. Това в случай че нямате брачно свидетелство, каквото явно нямате.
Ако по ЕГН нищо не излезе, тогава отивате в Архива и почвате да ровите така наречените именници-това са книги с имена на собственици, които започват от началото на XX в. Ще падне голямо ровене.
Трети вариант-идете в данъчна служба, вижте кой е плащал данъка, кой фигурира като собственик на имота, какъв документ е попълнен в графата за собственост-някаква отправна точка е. Имайте предвид, че е възможно и дядото да е бил собственик, без да е декларирант имота на негово име.
Ето оттук може да почнете, но продължавам да неразбирам как може да не се потърси специалист за даден проблем, а да се счита, че "всичко мога и всичко знам."
Относно удостоверението за наследници-трябва ви такова на баба ви, трябва ви и на баща ви, за да се види вие къде сте в картинката. Ако баща ви е починал преди баба ви, вие наследявате баба ви, майка ви няма запазена част.
Да не говорим, че е хубаво да пуснете и едно удостоверение за наличие или липса на завещания.
Накрая да не се окаже, че след вашата самоинициатива ще загубите време, пари, ще ви мотаят, ще ви дават некомпетентни съвети и противоречиви отговори, защото срещу вас ще са просто служители, на които няма да им се занимава с вас.

# 16
  • София
  • Мнения: 650
Добре де, ама нали и адвоката това ще прави, ще търси същите тези документи от същите тези институции. С малко попорочитане на няколко закона, събиране на малко информация, включително и от форума, мисля, че относително грамотен човек и сам може да се оправи, най- малкото с набавянето на първоначалните документи.

# 17
  • Мнения: 9 834
Един съвет-за хора от София, които нямат ЕГН, защото са починали преди въвеждането на ЕГН-тата, та документи за тях - акт за смърт, удостоверение за наследници и т.н., се вадят в Община "Средец" на Алабин зад хотел Рила.

# 18
  • Мнения: 1 622
Разбира се, ако има достатъчно свободно време на принципа проба-грешка, човек може да се оправи в много ситуации. В конкретния случай накрая пак ще се опре до адвокат, защото има достатъчно неизвестни. Затова много по-добре е да се договори някаква обща цена на услугата с адвокат, отколкото тя да прави някакви неща на парче, накрая пак да иде при адвокат и да се окаже, че я периода на проверката не е този, я друго и част от нещата да се повторят отново. Както и да е.

# 19
  • София
  • Мнения: 1 588
Много благодаря за съветите на всички ви. Пропуснала съм да кажа, че отношенията ми с леля ми са критични и едва едва преди години майка ми с помощта на адвокат успя да се пребори да ни плащат наем за тези 17квадрата, защото те се използват от въпросната леля. Също имам ЕГН на баба ми, както и смъртния акт на баща ми.

А, също през годините ние с майка ми си плащаме данъка за това място. Всяка година срещу ЕГН в пейпал го плащам, а нелепото в случая е, че плащам нещо, което дори не го знам какво е и що е.

Ще се консултирам с адвокат. Още веднъж благодаря

# 20
  • Мнения: 9 834
В Агенцията по вписванията в личните партиди не знам от коя година се вписват сделки. В случая с потребителката имотът като е от дядо/прадядо/прабаба и т.н. и няма последващи сделки с имота е много вероятно по имотната партида да няма нищо записано.
Трябва да отиде в стар архив, отпреди 2000 г. мисля, пак в Агенцията, и да се рови по книгите, за да се намери оригиналния първоначален нотариален акт. Сам човек, който не е правил това и не разполага с много свободно време, трудно ще се справи.
Та най-добре е адвокат да го направи.
Предложение - след като сте водили дела за наем срещу леля ти, значи сте представили документ за собственост. Това трябва да го има в материалите по делото, евентуално в решението по делото. Документите по делото се пазят 5 години и се унищожават, така че, ако не са минали 5 години, може да отидете в съответния съд в архива и да поискате делото - цялата папка с всички документи. Там трябва да има копие от нотариален акт или друг документ за собственост.

# 21
  • Мнения: 2 469
Баба ми беше собственик. То е цял етаж от къща, от старите от едно време. Баща ми и неговата сестра са преки наследници на този етаж. Всеки си има по една половина. Едната половина я наследява сестрата на баща ми, а другата ние с майка ми (в момента стаята се отдава под наем дори). За съжаление баща ми почина преди баба ми, но аз съм негов наследник. Миналата година лятото бях решила да отида до общината да попитам откъде да си извадя документите, там една любезна жена каза да отида в Агенцията по вписванията.

Ако бабата е единствен собственик на етаж от къща, а вие наследявате половината, какъв е този етаж от 2*17 квадрата?

Ако бабата е собственик, вие сте наследник по линия на баба си, а не на дял на баща си, който е починал преди майка си. Съответно, майка ви не би трябвало изобщо да има дял.

Предполагам освен бабата има или е имало и други собственици.

Ако вие сте единствено дете на баща си, то вие наследявате баба си наравно с леля си, освен ако баща ви и леля ви нямат други братя и сестри.

П.П. Присетих се нещо. До 6 месеца след смъртта на даден човек наследниците му трябва да отидат до съответната община и да попълнят декларация за имуществото му. Достатъчно е един от наследниците да отиде. Но той не може да изопачава информацията за другите наследници, защото носи наказателна отговорност. В тази декларация ще се види точно кой какви дялове от имота има. Дали не можете да се сдобиете с копие от декларацията?

А ако майката плаща данъци на имота, предполагам бащата на авторката е наследил част от евентуален дял на своя баща (заедно с майка си и сестра си) и затова, след смъртта на бащата на авторката, съпругата му и дъщеря му получават дялове. След смъртта на бабата само авторката получава своя дял от дела на баба си.

Последна редакция: сб, 29 фев 2020, 20:01 от :::

# 22
  • Sofia
  • Мнения: 4 059
Задайте въпрос тук чрез сайта https://irinakonstantinova.com/

# 23
  • Мнения: 2 469
Още нещо се присетих по казуса. Мисля, че е възможно в АВ да се направи справка не по конкретно име, а за конкретен имот. Такава справка би показала всякаква промяна на собствеността на конкретния имот. Не знам колко назад има информация, но си спомням преди 20 години, че получих такава справка за имот. Излезе, че е на мое име - по адреса.

# 24
  • Мнения: 7 006
Удостоверението за наследници просто се презаверява или се вади ново.Нищо сложно,максимум 20 кинта.Успех!

# 25
  • Sofia
  • Мнения: 4 059
Бих казала в случая е добре, че сте плащали данък т.е поне една от вас или и двете имате някаква собственост върху този имот. Данъка същата сума ли е на Вас и Вашата майка? От имотен регистър предполагам, че може да се изкара документ, но той ще е на баба Ви вероятно.

# 26
  • София
  • Мнения: 1 588
Ами, данъка интересното е, че винаги го плащам аз и е на мое име цялата наша половина с майка ми. Затова съм объркана дали и тя има дял, или само аз. Но докато не извадя документите само мога да предполагам

# 27
  • София
  • Мнения: 74
Не се подвеждайте с данъците, това че някой плаща данък не го прави собственик. Вещното право е пълно с вратички, дупчици и т.н. Внимавайте, какво правите и гледайте сроковете, защото там нещата са мн сложни.
 И аз Ви съветвам да се консултирате с адвокат една консултация ще Ви разясни малко картинката.

# 28
  • Мнения: 2 469
Хайде още една идея да дам. Дори 1/100 от имота да притежава майката, тя трябва да получи известие и да си плати данъка. Идете в която и да е община на касата и задайте ЕГНто на майка си все едно ще плащате данъци. Кажете нещо от рода на "за имота на ул....... колко дължи?" Така ще знаете дали тя изобщо е собственик или вие така си мислите.

# 29
  • София
  • Мнения: 7 997
В общината местните данъци се начисляват според това какво е декларирано.

# 30
  • Мнения: 2 469
Да. И след като авторката плаща данъци, значи някой някога е подал декларация. Ако тя си мисли, че й майка й е наследник на същата част, предполагам този някой, попълнил декларацията, е вписал и името на майката. Тоест, ако в общината излезе името на майката, значи някой я е вписал в декларацията. А ако не излезе, това не значи категорично, че не е съсобственик. Липсва доста базова информация в казуса. Това е нещо, което авторката може да пробва, без да й струва каквото и да е.

# 31
  • Мнения: 1 047
В данъчното може да поискате оригиналните декларации  за имота и партидите и отттам да видите номера на акт за собственост и да започнете.  Ако се опитват да ви откажат, потърсете      завеждащия отдел. За мене майка ви не е наследник. Но това не важно в момента. Опитайте форма на контакт с леля ви. И тя и вие за в бъдеще, почти нищо не можете да направите поотделно. И аз мисля, че на този етап не е абсолютно необходима юридическа помощ. Била съм в подобна ситуация и подозирам, че лелята е ключов фактор.  Успех

# 32
  • Мнения: 9 834
Е стига де, толкова врели-некипели се изписаха.
"Оригиналната" декларация за имота е в данъчното, някъде в архива, ако вече не е унищожена, което е най-вероятно. Но сме 21 век, всичко е нанесено в компютъра, в базата данни.
Просто си взима 1 ден отпуска и отива в данъчното с удостоверение за наследници, за всеки случай, тегли си номерче за декларация по чл. нам си кой си, изчаква си чинно реда и като влезе при служителката, моли да влязат в партидата й и да й кажат номера на акта за собственост. От компютъра.
В декларацията е нанесено кои са съсобствениците, така както са декларирани, както и номера на акта за собственост.
За останалите неща - кой какъв дял има - адвокат. Защото явно случаят е малко по-заплетен.
Подозирам, от малката площ и от многото наследници, че става дума за къща в парцел, с още къщи и с още съсобственици, поне на парцела. Ако ще правят сделка с имота, значи много добър адвокат ще им трябва. Намирането на акта за собственост е бял кахър, в сравнение с кадастъра и и останалите документи за продажба. Пак адвокат, и то много добър, ще им трябва.

# 33
  • Мнения: 1 047
Man-darinka, що така “стига де, врели некипели”с какво право? Не си модератор. Това е форум и всеки си изказва опита и мнението. Ами на мене точно това ми отказаха на времето-да ми кажат номера на оригиналния акт за собственост под предлог, че това е мое задължение. Справих  се някакси. Ами смяната на партидите за ток и вода. На кого се водят. За тях също се искаха нотариални актове. Говоря за Пловдив. В ЕВН ми разказаха играта.  Сама научих толкова неща. И да, ако ще има продажба  като парцел за строителство значение имат идеалните части от земята. Адвокат тогава е необходим при всички положения.

Последна редакция: ср, 04 мар 2020, 07:29 от Dimana12

# 34
  • Мнения: 9 834
Man-darinka, що така “стига де, врели некипели”с какво право? Не си модератор. Това е форум и всеки си изказва опита и мнението.
Точно защото е форум, аз си изказах мнението. И защо реши, че имам предвид теб (или само теб)?
Ти прочете ли какво съм написала за "оригиналната" декларация на имота в данъчното? Защото няма "оригинална" и "НЕоригинална" декларация, а само една - и тя е подадена в данъчното. Всичко останало е или чернова (пазиш си втори екземпляр в къщи с това, което си попълнил за данъчното) или копие, ако въобще е възможно да се вземе копие от данъчните. Не знам какви са техните правила за пазене на архив, но за други държавни ведомства по правило е 5 години. След това стотиците и хилядите килограми хартия се унищожават, защото няма място, където да се съхраняват. Така и декларацията, и копието от нотариалния акт отиват за рециклиране. Но при подаване на данъчна декларация, поне в София, служителката в същия този момент нанася данните, написани в декларацията, в тяхната компютърна база данни. Ако попаднеш на свестна служителка, може и да ти издиктува данните за нотариалния акт.
Мога да дам и друга идея - на старите регулационни карти в общината е отбелязано, ако има данни, името и нотариалния акт на собственика. Та евентуално жената, с удостоверение за наследници, може да се пробва в архитектурния отдел на общината да извадят старите регулационни карти и да гледа и запише данните, ако ги има. От Агенция "Кадастър" онлайн срещу заплащане може да се прави справка за имот и собственици, но не знам дали тази справка включва и данните за документа за собственост. Освен това в кадастралните карти има много грешки.
Още един вариант - освен лелята, с която са в конфликт, имало и други съсобственици. Значи може да се пробва да се говори и с някой от тях за акта за собственост.

# 35
  • София
  • Мнения: 74
Аз продължавам да не разбирам, дори и да вземе тази декларация от данъчното какво доказва с нея?

# 36
  • Мнения: 9 834
Няма да взима декларацията от данъчното, в нея пише номера на акта за собственост, само това й трябва.

# 37
  • Мнения: 1 047
https://www.smolyan.bg/bg/menu/subcontent/560

Точка 11. Номенклатура Страница 16
Срокът за съхранение на подадените декл. По чл. 14 от ЗМДТ е постоянен. Дали след 20 години отива в държавн архив, не знам. А също дали има разлика в отелните общини? Отделен е въпросът че от 2019година не е небходима такава от новите собственици.

Последна редакция: ср, 04 мар 2020, 18:07 от Dimana12

# 38
  • Мнения: 9 834
Е, супер тогава! Хубаво е, че ги пазят вечно. А някой, ако успее да убеди служителка в МДТ в голям град да отиде да рови в архива, за да търси данъчната декларация с приложенията - да се похвали!
Данъчните декларации в държавния архив?!?!? Е това вече - едва ли.

# 39
  • Мнения: 7 006
С едни 20 лева като вляза,винаги ми вършат работа..

# 40
  • Мнения: 9 834
Това вече изби рибата Rage
Служителката има ли задължение да ти рови в архива да ти търси документите? Съмнявам се.
А предлагането на 20 лв. си е чиста обида. Няма да пиша какво бих ти отговорила, ако съм на мястото на служителката, че ще ме баннат.

# 41
  • Мнения: 7 006
Досега никой не се обиждал.Работят хората за жълти стотинки.
Напротив.
Вземат,казват чакай "малко" и се връщат с резултат.
Е,ако се случи такъв да се обиди,така или иначе ще си свърши работата,ама без 20 кинта.

п.п.А чие задължение да провери в даден архив и тези архиви за какво се пазят?

# 42
  • Мнения: 1 047
Не, има си ред  за всичко - услуги срещу официално заплащане към  архив, община.  А това с 20 лева го приемам за шега. Засега от моя опит мога само да допълня - уважение към Български държавен архив.

# 43
  • Мнения: 9 834
Тези архиви са за служебно ползване - да се провери, примерно, дали не си декларирал по-малко, отколкото е наистина, за да плащаш по-малко. Със съответните последствия за теб. Архивът не е за хора, които не си пазят или не могат да си открият документите за собственост.
Предложих на потребителката да опита в общината, но това би било проява на добра воля от служителката да услужи на гражданина. Ако потребителката подходи дипломатично, а не да скача с рогата напред с презумпцията, че са й длъжни.
Поне аз доколкото знам, такава услуга не се предлага от общината, съответно няма и регламентирано официално заплащане.

Е,ако се случи такъв да се обиди,така или иначе ще си свърши работата,ама без 20 кинта.

Аз бих се обидила и бих свършила работата - безплатно обаждане до полицията за предлагане на подкуп. И на теб ще ти струва повече от 20 кинта.

# 44
  • Мнения: 1 047
http://www.archives.government.bg/563-Достъп_по_ЗДОИ-LM
Не, този тип документи не са само за служебно ползване.

http://www.jivotatdnes.bg/nachalo/news/pravo/kak-se-vazstanovyav … en-notarialen-akt

Ако авторката на темата се свърже и с другите съсобственици, дори съседи може и да не стига до архива. От дискусията по-горе поне ще се ориентира как да започне. Успех

Последна редакция: чт, 05 мар 2020, 06:44 от Dimana12

# 45
  • Мнения: 9 834
Ровичкането из нета и пускането на линкове, без познания по съответната материя или поне личен опит по въпроса, може само да навреди, вместо да помогне.
Пояснявам как може да навреди - заблуденият гражданин отива в държавна администрация, чел-недочел, и пуска молба или пита лично на някакво гише. А неговата молба не е за там и му отговарят, че не могат да му свършат работа.
Гражданинът се ядосва и почва: 1) да пише по форуми какви тъпаци са тези в държавната администрация - хем тъпи, хем ги мързи, само заплати получават от неговите данъци; или 2) почва да пише нескончаеми жалби до всички възможни институции (обикновено това го правят пенсионери с достатъчно свободно време). Всичките възможни институции си пишат писма една до друга, с които си прехвърлят жалбите, и едновременно с това пишат и писма до жалещия се, че са му препратили жалбата до администрация Х,Y и Z. За да напишат тези всичките писма и да ги изпратят един до друг и до жалещия се отиват на вятъра много човекочасове на чиновници, които си имат и други задължения, но ги отлагат, защото за жалбите има срокове, а и началниците са им казали по-бързо да отговорят.

Димана, вземи се пообразовай какви точно документи се съхраняват в Държавния архив. 
За ЗДОИ - О-то означава "обществена", да ти дам насока за четене.
Адвокатката пък явно няма достатъчно клиентела и си търси такава в сайтове като Жената днес, Мъжът днес, Имало едно време и така нататък. Но да не бъде голословна, много хора, които имат практически опит с покупка и продажба на имоти ще се смеят силно и дълго на написаното от адвокатката:

"Законът дава възможност препис от нотариален акт да се извади или от издалия го нотариус, или от Агенцията по вписванията по местонахождението на имота, където е вписан оригиналният нотариален акт. Препис може да се иска не само за загубен нотариален акт, но и като втори оригинален документ, който да послужи пред различни чуждестранни официални органи. (глупости на търкалета - щом си собственик по акта или наследник на собственик, можеш да си извадиш и 10 заверени копия, пука им на АВ, нали такса се плаща)

За да получи препис, лицето, което се явява, трябва да удостовери своето качество на страна по акта. За целта се подава писмена молба,([b]бла-бла-бла! Попълва се бланка, след като си си изтеглил номерче и си почакал 4-5 часа да ти дойде редът.) [/b]
В Агенцията по вписванията се прави предварителна устна справка (чака се на огромна опашка), чрез която лицето получава от наличните регистри (за имотите преди 1990 г. - т.нар. азбучници, които са едни големи тетрадки с твърди корици, които се прелистват на място в старата архива от гражданина, не от служител на Агенцията, и то след теглене на номерче, като ти дойде редът) или компютърната база данни (в София за периода след 1990 г.) (в компютърната база данни ще има нещо вписано, ако има някакъв вид сделка с този имот/от този човек) номера на акта, от който иска препис, номера на тома, в който е подреден съответният акт, вида на книгата, както и годината на вписването. Тези данни се вписват в молбата до съдията.

Книговодителят оформя преписа, като ксерографира посочения акт (за имотите след 2000 г., мисля, нотариалните актове са дигитализирани, т.е. разпечатва от компютър, нищо не ксерографира Laughing )[/b], поставя съответните печати и щемпели и го докладва на съдията заедно със съответния том.

Съдията сверява преписа с оригинала, проверява дали молителят, респективно неговият пълномощник или наследник е страна по акта и подписва преписа. (Ако съдията по вписванията проверяваше всичко това, чакането нямаше да бъде 4-5 часа, а 4-5 дни). Молителят получава готовия препис в деловодството, за което се подписва в нарочен регистър. (В рамките на 5-10 мин. служителката на гишето е взела молбата, разпечатала е нотариалния акт, заверила го е, приела е плащането и го дава срещу подпис от гражданина върху молбата - Получих лично на ръка - 3 имена, дата и подпис).

Та така - адвокатката преразказва закони и наредби, болднатото е личен опит. Личният ми опит от ходене до АВ точно преди 1 месец и точно за копие от нотариален акт е следнияг - към 10,30 ч. на всички гишета имаше колосални опашки, на практика да стигнеш до гише за справка по лице/имот беше кауза пердута, просто защото от хора не можеш да видиш на кое гише трябва да отидеш. Долу в архива машината за билетчета не работеше, 20 човека вече бяха теглили и си чакаха реда и още 20 чакаха да оправят машината. В продължение на половин час машината не можело да я оправят. Чаках 1 час, за това време минаха 5-6 човека по гишетата, а пред мен по номер имаше повече от 30. И си тръгнах.

# 46
  • София
  • Мнения: 74
Как ще предлагате 20 лева това не е сериозно...

# 47
  • Мнения: 7 006
Ами тогава без 20 кинта и по "сериозния" канален ред.
Ако стане,стане..
И когато,тогава.

# 48
  • Мнения: 12
Най-добре е да си наемеш адвокат да оправи цялата бъркотия, защото при теб е много объркано. Не се знае кой на кой и от къде честно казано. Иначе те чака много ходене по институции.

Общи условия

Активация на акаунт